Etablerade – Alumni

Vi har utbildat speldesigners sedan början av 1990-talet – detta gör oss till en av de äldsta spelutbildningarna i landet, rent av den äldsta.

Speldesign | Animation | Concept art | Etablerade | Games | Graphics | Vids
Individuella val | Studieplaner

Våra tidigare elever studerar gärna vidare genom högre studier vid Universitet eller vid Folkhögskolornas olika utbildningar. Många av våra alumner är etablerade spelprogrammerare, 2D- och 3D-grafiker, musiker, effektsmakare, projektledare, studioledare och även grundare av stora internationella spelbolag – bland mycket annat. Här presenterar vi ett axplock bland alla dessa. Uppsala Universitet Campus Gotland förkortas UU i texterna här.

Nike Törnros

SPE15. Vidareutbildad vid Uppsala Universitet Campus Gotland och Kandidatprogrammet i speldesign och projektledning, filosofie kandidatexamen (Bachelor of Arts). | Project management / Trailer director för Scallywags! UU GGC2020

När det var dags att söka till gymnasiet hade jag absolut ingen aning om vad jag ville göra. Jag såg Speldesign och klickade direkt! Mina tre år på Estetiska var fantastiska. Lärarna försökte verkligen få alla att skina och min klass stöttade alltid varandra.

Just nu läser jag mitt tredje och sista år på kandidatprogrammet Speldesign & Projektledning på Uppsala Universitet Campus Gotland. Estetiska öppnade mina ögon för en karriär jag aldrig hade kunnat tänka mig få chansen att sätta foten i – och jag är väldigt tacksam att jag fick den chansen! /Nike


Länkar till 1:a-års projektet ‘Fire Tires’ 
GGC-blog – Facebooksida 

Länkar till 2:a-års projektet ‘Scallywags!’
GGC-blog – Facebooksida


Jennifer Larsson-Ståhl

SPE14. Technical artist, Paradox Interactive. Jobbar med Stellaris och tidigare även Backbeat. Vidareutbildad till Technical artist in games vid Blekinge Institute of Technology.



Hanna Bergkvist

SPE12. Frilans 3D-animatör. Har studerat vidare vid PlaygroundSquad. Animation intern vid Rovio.




Jonathan Persson

Producer & Generalist för The Stump | UU GGC2020 | Project Manager & Level Designer för Ortus | UU GGC2021

Ortus GGC2021

Irma Andersson – Project Manager & Artist | Jonathan Persson – Project Manager & Level Designer

Gustav de Jong

Sound Designer för Memory Lane | UU GGC2020 | Product owner, sound design för Karma | UU GGC2021

Daniel Burt

Programming & Hardware för Floaty Animals UU GGC2020 | Programming och Sound Design för Aescension | UU GGC2021 Vinnare Best Art Direction och Best Audio

Charles Wänéus

SPE15. Frilans VFX-artist, Snowcastle games. Vidareutbildad vid The Game assembly.

Carl Hvarfvenius Blomgren

SPE14. Junior QA-tester vid Fatshark Games. Vidareutbildad vid Kandidatprogrammet med en filosofie kandidatexamen (Bachelor of Arts) med speldesign som huvudområde vid Uppsala Universitet Campus Gotland. | 2D Art med Benchwarmers UU GGC2018 | Level Design & Social Media med Strig & Kabu UU GGC2019

  Fat Shark

Johan Fallberg

Flubbermonkeys med Johan Fallberg – Artist | UU GGC2019 | Vinnare The Social Game Award och vinnare Best in Show

flubbermonkeys_2019.jpg

Benchwarmers

Johan Fallberg – 2D Art | Carl Hvarfvenius Blomgren – 2D Art | UU GGC2018 | vinnare Public Choice Award

benchwarmers_post-2018.jpg

Madeleine Fjäll

Fruitality med Madeleine Fjäll, Lead Artist | UU GGC2016 | Producer, Artist för Somnium UU GGC2017 | vinnare Best 2nd Year Project

Håkan Johansson

SPE12. Programmer & product owner på JumpGate Games, Visby. Har vidarestuderat speldesign vid Uppsala Universitet Campus Gotland. Lead Programmer | Tumble runners UU GGC2016 | Neon Skies UU GGC2017

Ida Lahti

Silly saucers med Ida Lahti – Lead Designer/2D-Artist | UU GGC2014 | Environmental Artist – Scrap Pirates | UU GGC2015

silly_spe12.jpg
Speldesign SPE12 testar Silly Saucer vid UU GGC2014.

Björn Lindell

Cobots med Björn Lindell – Designer/Programmer | UU GGC2013 | Vinnare Best First Year Project och vinnare Pwnage Award.

2013_cobots-bjoernlindell.jpg

Gillis Gröndahl

Abduction of two med Gillis Gröndahl – Graphics Artist | UU GGC2012 | Parasite UU GGC2014


Parasite
is a horror experience made for the Oculus Rift. Taking the role of professor, holed up in a Research Station, you must travel through the facility in order to find your way out. But, of course, you are not alone. And are unaware of the horrors that lie within.
Uppdaterad: