Våra tidigare elever studerar gärna vidare genom högre studier vid Universitet eller vid Folkhögskolornas olika utbildningar. Många av våra alumner är etablerade spelprogrammerare, 2D- och 3D-grafiker, musiker, effektsmakare, projektledare, studioledare och även grundare av stora internationella spelbolag – bland mycket annat. Här presenterar vi ett axplock bland alla dessa. Uppsala Universitet Campus Gotland förkortas UU i texterna här.
Nike Törnros
SPE15. Vidareutbildad vid Uppsala Universitet Campus Gotland och Kandidatprogrammet i speldesign och projektledning, filosofie kandidatexamen (Bachelor of Arts). | Project management / Trailer director för Scallywags! UU GGC2020
När det var dags att söka till gymnasiet hade jag absolut ingen aning om vad jag ville göra. Jag såg Speldesign och klickade direkt! Mina tre år på Estetiska var fantastiska. Lärarna försökte verkligen få alla att skina och min klass stöttade alltid varandra.
Just nu läser jag mitt tredje och sista år på kandidatprogrammet Speldesign & Projektledning på Uppsala Universitet Campus Gotland. Estetiska öppnade mina ögon för en karriär jag aldrig hade kunnat tänka mig få chansen att sätta foten i – och jag är väldigt tacksam att jag fick den chansen! /Nike
SPE14. Technical artist, Paradox Interactive. Jobbar med Stellaris och tidigare även Backbeat.
Vidareutbildad till Technical artist in games vid Blekinge Institute of Technology.
Hanna Bergkvist
SPE12. Frilans 3D-animatör. Har studerat vidare vid PlaygroundSquad. Animation intern vid Rovio.
Jonathan Persson
Producer & Generalist för The Stump | UU GGC2020 | Project Manager & Level Designer för Ortus | UU GGC2021
Ortus GGC2021
Irma Andersson – Project Manager & Artist | Jonathan Persson – Project Manager & Level Designer
Gustav de Jong
Sound Designer för Memory Lane | UU GGC2020 | Product owner, sound design för Karma | UU GGC2021
Daniel Burt
Programming & Hardware för Floaty Animals UU GGC2020 | Programming och Sound Design för Aescension | UU GGC2021 Vinnare Best Art Direction och Best Audio
Charles Wänéus
SPE15. Frilans VFX-artist, Snowcastle games. Vidareutbildad vid The Game assembly.
Carl Hvarfvenius Blomgren
SPE14. Junior QA-tester vid Fatshark Games. Vidareutbildad vid Kandidatprogrammet med en filosofie kandidatexamen (Bachelor of Arts) med speldesign som huvudområde vid Uppsala Universitet Campus Gotland. | 2D Art med Benchwarmers UU GGC2018 | Level Design & Social Media med Strig & Kabu UU GGC2019
Flubbermonkeys med Johan Fallberg – Artist | UU GGC2019 | Vinnare The Social Game Award och vinnare Best in Show
Benchwarmers
Johan Fallberg – 2D Art | Carl Hvarfvenius Blomgren – 2D Art | UU GGC2018 | vinnare Public Choice Award
Madeleine Fjäll
Fruitality med Madeleine Fjäll, Lead Artist | UU GGC2016 | Producer, Artist för Somnium UU GGC2017 | vinnare Best 2nd Year Project
Håkan Johansson
SPE12. Programmer & product owner på JumpGate Games, Visby. Har vidarestuderat speldesign vid Uppsala Universitet Campus Gotland. Lead Programmer | Tumble runners UU GGC2016 | Neon Skies UU GGC2017
Silly saucers med Ida Lahti – Lead Designer/2D-Artist | UU GGC2014 | Environmental Artist – Scrap Pirates | UU GGC2015
Speldesign SPE12 testar Silly Saucer vid UU GGC2014.
Björn Lindell
Cobots med Björn Lindell – Designer/Programmer | UU GGC2013 | Vinnare Best First Year Project och vinnare Pwnage Award.
Gillis Gröndahl
Abduction of two med Gillis Gröndahl – Graphics Artist | UU GGC2012 | Parasite UU GGC2014
Parasite is a horror experience made for the Oculus Rift. Taking the role of professor, holed up in a Research Station, you must travel through the facility in order to find your way out. But, of course, you are not alone. And are unaware of the horrors that lie within.
Uppdaterad:
Kakor på Uppsala estetiska gymnasium
Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.
Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare. Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra dina inställningar.